Wat is het doel van de bijeenkomst?
1. Zicht krijgen op dynamiek in groepen. Dat kan in de klas zijn, maar ook (vrienden)groepen in de aula, op het plein of buiten school.
2. Vat krijgen op met name de ongewenste effecten van groepsdynamiek.
3. Voor jezelf als professional, maar ook wat het betekent voor de onderlinge samenwerking binnen de school, met ouders/verzorgers of externe ondersteunende partijen en organisaties.
Thema
Groeps- en teamdynamisch werken
Omschrijving
Bij de start van de expertopleiding groepsdynamisch werken zoomen wij in op het beter zicht en vat krijgen op de dynamiek in jouw groep(en). Je brengt met een groepsdynamische bril jouw groep(en) in kaart. Op die manier leer je te achterhalen waar de symptomen van gedrag vandaan komen, wie daar welke rol in speelt, wat de betekenis en functie van het gedrag is en vanuit welke oorzaken en motieven dat gebeurt. Dat combineren wij regelmatig met live observatielessen in klassen of groepen. Specifiek groepsdynamisch leren observeren en duiden van groepsgedrag staat in de eerste fase centraal en vormt de basis van het groepsdynamisch werken. Vervolgens gaan wij dieper in op het achterhalen van oorzaken en motieven achter het waarneembare gedrag. Je leert verschillende type interventies te onderscheiden en gericht in te zetten. Maar je denkt ook na over hoe je het groepsdynamisch werken wil positioneren in je eigen werk. Hoe kun je (nieuwe) collega’s ondersteunen op dit thema? En hoe zet je de werkwijze voor jouw school preventief in en wat betekent voor de onderlinge samenwerking en teamdynamiek?
Data en tijden 2025-2026
Data en tijden volgen t.z.t.